بزرگداشت غدیر برای امر ظهور
وبلاگ غدیر لردگان
اداره ورزش و جوانان شهرستان لردگان

آن حضرت بارها در مواقف و ماجراهای متعدد در جنگ خندق و خیبر و بدر و حنین و تبوک با اشارت صریح به مسأله برتری امیرالمؤمنین علی علیه السلام اشاره نموده بود . اما باید در آخرین مناسک حج پیامبر صلی الله علیه و آله با صراحت و به صورت گسترده به نحوی که همه از آن باخبر شوند این امر ابلاغ می شد .

آنچه بیش از هر چیز ذهن آن حضرت را به خود مشغول کرده بود این نکته بود که در کجا این مهم را به اجرا در آورد که به دست فراموشی سپرده نشود .

در مسجدالحرام هنگام طواف ؟! در روز عرفه در دشت عرفات ؟! آنجایی که تمام حجاج تجمع دارند ؟! در منا پس از مراسم قربانی و حلق ؟!

پیامبر صلی الله علیه و آله سر در جیب تفکر داشت با خود می اندیشید که در هر یک از این مواقف و مکان ها ممکن است آنچنان که شایسته است حق مطلب ادا نشود .

پس از مناسک حج با ابلاغ آیه بلغ ما انزل الیک من ربک امر بر او محقق شد که جای درنگ نیست .

حال حجاج بیت الله الحرام دیگر هیچ دغدغه ای برای انجام اعمال و مناسک حجشان نداشتند و فقط به بازگشت به اوطان خویش می اندیشند .

و غدیر خم بهترین مکانی است که می توان برای آخرین بار تجمع حجاج را نظاره گر بود در آن آفتاب سوزان عربستان پیامبر صلی الله علیه و آله با چهره ای برافروخته به اصحاب خود فرمودند : تا در بین کاروان حجاج جار بزنند و اعلام کنند همه در برکه ی خشکیده غدیر متوقف شوند فرمان بسیار مهمی را رسول خدا بیان خواهد کرد .

قاصدانی خود را به کاروان های عبور کرده از غدیر رسانیدند و فرمان بازگشت به غدیر را به آنان ابلاغ نمودند.

پیش تاخته گان بازگشتند و کاروان های عقب مانده نیز به غدیر خم رسیدند همه ی حجاج گرد آمدند و نکته ای لطیف در این ماجرا نهفته است که همراهی با ولایت نیازمند بازگشت و صبر است .

ماندن و حرکت برای رسیدن

غدیر یعنی درس هدایت و رستگاری : نقطه سر خط

پس حجاج رسیده به غدیر خم باید تأمل و صبر می کردند و آنان که شتابان به سوی اوطانشان پیشتر می شتافتند باید باز می گشتند و آنان که خرامان خرامان با کاروان های باقی مانده هنوز تا غدیر خم فاصله داشتند باید سریع تر خود را به آن نقطه می رساندند یعنی همه باید در نقطه ی بیعت با ولایت مجتمع شوند .

آری از ابتدای خلقت تا پایان هستی اجتماعی مهم تر و با عظمت تر از این شکل نگرفته و نخواهد گرفت . غدیر همایش بزرگ رسالت و ولایت بود و قطعنامه ی پایانی آن پیروی و اطلاعت از ولایت

غدیر خم سرآغاز همراهی با ولایت بود و گویا حرکت به سوی کمال بدون ولایت میسر نیست اسلام بدون ولایت همانند کنزی بدون حفاظ و محافظ است که از دستبرد سارقان و حرامیان در امان نخواهد بود .

و خطبه غدیریه حضرت ختمی مرتبت منشور رستگاری و کمال بشریت

آری برای همراهی با ولایت باید آنان که تندروی کرده اند بازگردند .

و آنان که سستی کرده و از همراهی جا مانده اند زودتر خود را به خیل همراهان ولی برسانند و همراهان نیز باید با تأمل و شکیبایی خو د را برای همراهی با ولایت مستعد نگاه دارند و خسته و افسرده نشوند و بر همین اساس در زیارت جامعه کبیره می خوانیم فالراغب عنکم مارق و اللازم لکم لاحق والمقصر فی حقکم زاهق والحق معکم و فیکم و منکم و الیکم .

آری اگر عید غدیر همچنان در منظر مسلمانان کبیر و با اهمیت می نمود و تحقیر نمی شد و سقیفه با عناصری دارای افکار کثیفه تصویر غدیر را مخدوش نمی ساخت پهلوی زهرا سلام الله علیها نمی شکست ، دستان علی علیه السلام بسته نمی شد ، فرق علی علیه السلام شکافته نمی شد ، حسن مجتبی علیه السلام مسموم زهر جفا نمی شد ، فاجعه کربلا رقم نمی خورد و فرزندان حسین علیه السلام نسل در نسل به زهر جفا به شهادت نمی رسیدند و ذخیره ی این خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام حضرت بقیةالله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف خورشید رخشان خود را در پس سحاب هجران مخفی نمی نمود و در جهان این همه ظلم و جور و جنابت را شاهد نبودیم .

از این رو باید غدیر را کبیر بشماریم که هرچه بشریت بدبختی و فلاکت کشیده است از جدایی آرمان غدیر است .

بزرگداشت عید سعید غدیر خم در این دوران که بنا به روایات متعدد مصداق یملأ الارض قسطاً و عدلاً بعد ملأت ظلماً و جوراً را مشاهده می کنیم امری ضروری و حیاتی است تا امید و اشتیاق حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز به ظهور دوچندان گردد و خطاب به حضرت حق جل و علا اعلام فرمایند : « بارپروردگار زمینه برای ظهورم فراهم است در فرجم تعجیل فرما »

« که انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا »

الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة علی بن ابیطالب علیه السلام

 

 


یابن الحسن ای گل بهاری                       کی می رود از سرم خماری؟


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





سه شنبه 9 آبان 1391برچسب:, :: 11:54 :: نويسنده : صالح ویسی